Binnenland

Vliegtuigen mogen hoger vliegen van en naar Lelystad Airport

19 april 2019 10:21

Beeld © Archieffoto ANP

Het kabinet heeft de eisen voor de vliegroutes rondom luchthaven Lelystad aangepast. Daarmee kunnen vliegtuigen hoger vliegen en dat moet voor minder geluidsoverlast zorgen voor omwonenden. Dat schrijft het kabinet in een brief aan de Tweede Kamer.

Het vliegverkeer van en naar Lelystad hoeft volgens de nieuwe eisen niet meer onder het vliegverkeer richting Schiphol door te vliegen. De vliegtuigen mogen ook over defensieterrein vliegen, als er daar tenminste niet wordt geoefend.

Minder geluidsoverlast

Toestellen zullen daardoor zoveel mogelijk hoger vliegen en dat moet zorgen voor minder geluidsoverlast op de Veluwe. De aanpassingen moeten in de winter van 2021/2022 zijn doorgevoerd.

Vliegveld Lelystad moet in 2020 opengaan en is vooral bedoeld om het vakantieverkeer van Schiphol over te nemen zodat de Amsterdamse luchthaven verder kan groeien.

Bewoners ontevreden

De laagvliegroutes zijn veel gemeenten op de Veluwe een doorn in het oog. Bewoners verzetten zich al jaren tegen het vliegverkeer op Lelystad. Ze zijn verenigd in de Stichting red de Veluwe. De stichting is niet tevreden over het besluit van de minister. "Voor de inwoners onder de laagvliegroutes op de Veluwe verandert er niet veel. Want de vliegtuigen mochten na Wezep al doorstijgen indien mogelijk. Het verschil tussen stilte en een overvliegend vliegtuig blijft in onze rustige provincie te groot", zegt voorzitter Jaap Kloosterziel.

"Niemand is enthousiast hier. Iedereen zegt: hier hebben we niets aan. We willen weten hoe hoog de vliegtuigen mogen gaan vliegen."

Piloten staan voor raadsel

De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is niet betrokken geweest bij de totstandkoming van de nieuwe maatregelen. Vooral de nieuwe regel over dat het vliegverkeer van en naar Lelystad niet meer onder het vliegverkeer richting Schiphol hoeft door te vliegen, wekt verbazing.

"Waarom het nu dus wel kan en eerder niet, is voor ons een raadsel", zegt Joost van Doesburg van de vereniging. "Ik denk dat hier boeken over geschreven gaan worden hoe je dit verkeer uit elkaar gaat houden. Het zijn snelwegen in de lucht, die kun je niet zien. Het verkeer wordt om het verkeer van Schiphol geleid. Hoe ze dat denken te gaan doen, is ons een compleet raadsel."

Bron • RTL Nieuws