Binnenland

Schiphol op zee? Heel erg duur en veel nadelen

08 februari 2019 19:57

Beeld © iStock

Om een einde te maken aan de overlast van Schiphol, wordt er ook in politiek Den Haag voorzichtig gedacht aan een luchthaven op zee. Als het ooit zover zou komen, moet Nederland heel diep in de buidel tasten.

Dat blijkt uit een onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen. Het aanleggen van zo’n luchthaven in de Noordzee kost naar schatting tussen de 33 en 46 miljard euro.

5 banen en een tunnel

Die schatting gaat uit van een scenario waarbij er vijf start- en landingsbanen worden aangelegd en een tunnelverbinding naar het oude Schiphol. Uit het onderzoek kwam namelijk ook dat de beste optie zou zijn om het parkeren en inchecken van passagiers en bagage gewoon nog op de oude plek te laten plaatsvinden.

Maar het gigantische kostenplaatje is zeker niet het enige nadeel van zo'n vliegveldeiland. Het duingebied zou waarschijnlijk te lijden hebben onder de uitstoot van overvliegende vliegtuigen en het aanleggen van tunnelbuizen door de duinen kan een gevaar zijn voor de veiligheid.

Meer nadelen

Daarnaast zijn er negatieve gevolgen te verwachten voor vogels en de visstand, hoewel dat allemaal nog moeilijk in te schatten bleek. Bovendien is een luchthaven in zee voor reizigers ook niet per se een feestje: de tijd die het kost om bij je vliegtuig te komen neemt immers toe als je eerst een paar kilometer door een ondergrondse tunnel moet om er te komen.

Minder hinder?

Er zijn natuurlijk ook voordelen. De belangrijkste reden om te dromen over Schiphol op zee is dat er veel minder mensen ernstige hinder zouden ondervinden van overvliegende vliegtuigen. In 2019 zijn er volgens de minister 125.000 ernstig gehinderde omwonenden van Schiphol. "Voor hen verbetert de kwaliteit van de leefomgeving direct", als de luchthaven verplaatst wordt, schrijft de minister.

En er komt ruimte vrij rond de huidige luchthaven voor nieuwe woningen, bedrijven en meer groen. Bovendien kan Schiphol makkelijker groeien.

Ieder voordeel heeft zijn nadeel

Maar uit het onderzoek blijkt dat bijna al die voordelen ook weer hun keerzijde hebben. Om te beginnen bij de omwonenden van Schiphol die minder hinder ondervinden: op andere plekken zal er juist weer meer hinder ontstaan, is de verwachting. Dat komt vooral omdat er start- en landingsbanen haaks op de kust komen in het Schiphol-op-zee-scenario. Dan moeten er dus alsnog vliegtuigen laag overvliegen. Hoeveel hinder dat op zal leveren, konden de onderzoekers nog niet inschatten.

En die extra woningen die kunnen worden gebouwd, zijn misschien wel helemaal niet nodig tegen die tijd. Want áls het er al ooit van komt, dan is die luchthaven er niet voor 2050. De verwachting is dat de bevolking van Nederland op dat moment niet meer groeit en dus zijn er ook niet veel nieuwe huizen nodig.

En ook de groeimogelijkheden voor Schiphol hebben een duidelijke keerzijde. Want, zo constateert de minister in haar brief aan de Kamer, verdere groei van Schiphol maakt ook het halen van de klimaatdoelstellingen weer lastiger.

Bron • RTL Z