Binnenland

Schiphol in zee al jaren geopperd: 'Haalbaar, maar lost niets op'

04 februari 2019 14:28

Schiphol groeit uit z'n voegen en wil graag uitbreiden. Beeld © ANP

Hans de Boer van werkgeversorganisatie VNO-NCW gooit vandaag een balletje op over het verplaatsen van Schiphol naar de Noordzee. Het is geen nieuw plan. Sinds 1971 is het idee voor een superluchthaven in zee meerdere malen geopperd. "Of het alle problemen oplost, is de vraag."

Schiphol barst uit zijn voegen en wil groeien. Omwonenden vrezen nog meer overlast en zijn tegen uitbreiding, één van de redenen waarom het over polderoverleg over de luchthaven is gecrasht. En dus is het idee voor een luchthaven in zee weer afgestoft.

Hans de Boer, voorzitter van VNO-NCW, roept op om snel onderzoek te doen naar de haalbaarheid. Hij ziet alleen maar voordelen: "Dit is belangrijk voor de economie, voor Nederland, voor omwonenden." Voor de laatste groep zou de geluidsoverlast drastisch verminderen, denkt hij.  

De super-luchthaven zou voor de Zuid-Hollandse kust moeten komen. Beeld © Archiefbeeld

'Gekwelde' omwonenden

In 1971 berichtte de Volkskrant al over de plannen van een Haags raadslid om een drijvend vliegveld aan te leggen voor de kust tussen Hoek van Holland en Scheveningen. "De situering van is alom een onderwerp van heftige discussies", schreef de krant. Met name voor 'gekwelde inwoners van de gemeenten rondom Schiphol'.

Een luchthaven in zee gaat voor die omwonenden echter niet veel verbeteren, denkt Joris Melkert, luchtvaartdeskundige aan de TU Delft. Vliegtuigen moeten tegen de wind in opstijgen en landen. In Nederland hebben we vaak zuidwestelijke wind. "Je blijft dus houden dat veel vliegtuigen over Noord-Holland gaan", zegt hij tegen RTL Z. De geluidsoverlast verdwijnt dus niet helemaal.

Trekvogels en zeewier

En dan zijn er volgens hem nog ecologische uitdagingen. "De Noordzee is de route van veel trekvogels." Die worden dan verjaagd door ronkende motoren. De bouw van een luchthaven heeft weer gevolgen voor de zeebodem, zegt hij. 

Toch zegt Melkert dat een onderzoek naar de haalbaarheid doen geen gek idee is. Technisch moet het ook kunnen en van het idee 'ga ik ook wel watertanden'. Dat geldt ook voor architect Gijs van den Boomen van KuiperCompagnons die samen met VNO-NCW een plan heeft gemaakt voor de luchthaven.  

Van den Boomen denkt, net als De Boer van VNO-NCW, dat geluidsoverlast wel degelijk kan verdwijnen als de landingsbanen op zee worden gebouwd. "Dit is wel hét moment om plannen te maken", zegt hij. "De Noordzee is voor van alles nodig: windmolens, visserij, het telen van zeewier." Het wordt er kortom druk.

Miljarden grondopbrengsten

De kosten voor een luchthaven in zee worden geschat op 40 miljard euro. Volgens VNO-NCW en Van den Boomen bedragen de grondopbrengsten, mocht Schiphol verplaatst worden, zo'n 13 tot 17 miljard euro. 

Op de vrijgekomen grond zouden dan zo'n 200.000 koop- en huurwoningen kunnen komen. Door de waardevermeerdering van de woningen en grond en de verhuur van woningen, kan het indirect nog meer opbrengen denkt de werkgeversorganisatie. De Boer: "Op zo'n manier wordt de aanleg van Schiphol op zee interessant voor pensioenfondsen en is het voor de staat een betaalbaar en realistisch scenario."

Het zou dan wel een langer termijn scenario zijn, zegt Melkert. "Voor dat zo'n luchthaven operationeel is ben je dan wel tien, vijftien jaar verder." 

Bron • RTL Z