Binnenland

Laadpaalklagers remmen groei elektrisch rijden

Reinder Smit • 18 januari 2019 16:43 @reindersmit

Beeld © Getty

De komende jaren moeten er duizenden laadpalen voor elektrische auto's bijkomen, om de doelstelling van de Rijksoverheid te halen. Die zegt dat automobilisten moeten overstappen op elektrisch rijden. Maar burgers starten vaak bezwaarprocedures tegen de installatie van die palen.

In de strijd tegen klimaatsverandering is het de bedoeling dat we massaal elektrisch gaan rijden. Om dat voor elkaar te krijgen moet er een behoorlijke infrastructuur aan laadpalen zijn: zo’n 1,8 miljoen stuks moeten er verschijnen.

Dat zijn palen op straat en op eigen terrein. Maar de meer dan een half miljoen palen die op straat moeten komen blijken niet zomaar overal neergezet te kunnen worden.

Laadpaal scheen vervelend het huis in

Marjolein Stromeier vroeg in Haarlem een laadpaal aan. Ze merkte dat de laadpaal bij haar in de buurt vaak bezet was. Haar aanvraag werd na een bezwaarprocedure geaccepteerd en in het voorjaar 2018 stond hij bij haar in de straat. Probleem opgelost zou je denken, maar krap een jaar later is de paal weer weg. Er was opnieuw bezwaar gemaakt tegen de laadpaal.

Een buurtbewoner vond dat de parkeerdruk in de straat toenam en het lampje van de laadpaal scheen vervelend het huis in. Kosten: ongeveer 1000 euro voor het plaatsen en zo’n 2500 voor het verwijderen. 

'Helaas kan ik er niets aan veranderen'

Ook in Naarden liep een aanvrager tegen problemen aan. Zijn naam is bekend bij de redactie, maar om te voorkomen dat het tot ruzies in de buurt leidt, blijft hij anoniem. In oktober 2018 keurde de gemeente de aanvraag voor een laadpaal voor zijn woning goed. Maar een buurtgenoot zag dat niet zitten en dus moest de aanvraag langs de bezwarencommissie.

Die beslist eind maart, maar ook tegen dat besluit kan nog in beroep worden gegaan. In een mail aan de aanvrager laat de gemeente weten: "Het dossier oplaadpalen kent lange doorlooptijden en uw aanvraag is daar weer een goed voorbeeld van. Helaas kan ik hier niets aan veranderen." 

Bezwaarprocedures vertragen de boel

Maarten van Biezen van de Vereniging Elektrisch Rijden herkent de trend. "Het heeft vooral te maken met procedures. Eerst wordt er gekeken waar de paal moet komen, dan wordt er inspraak geregeld. Vervolgens moet er een verkeersbesluit genomen worden door de gemeente. Dan kan daar nog bezwaar tegen worden gemaakt. Dan moet er een vak worden afgekruist en dan er moet een bordje komen." 

Vooral de bezwaarprocedure vertraagt de boel. Terwijl de bestuurder al die tijd zijn auto nog niet in eigen straat kan opladen. In een aantal grote steden lopen meerdere van dit soort bezwaarprocedures.

Van Biezen wil dan ook dat de aanvraagprocedure van laadpalen gaat veranderen. "Elke gemeente moet een plan maken. Twee derde van de gemeenten hebben die nog niet. Ga nou als gemeente al kijken naar hoeveel elektrische auto’s er de komende jaren moeten komen en reserveer daar al plekken voor. Dat je van tevoren de inspraak al hebt geregeld en met wijken in gesprek gaat. Dat voorkomt dat je vertraagt als die elektrische rijders de laadpaal nodig hebben."

Utrecht en Haarlem gaan het anders aanpakken

De gemeenten Utrecht en Haarlem willen van de vertragende bezwaarprocedures af. In Utrecht hoeven bestuurders vanaf 2020 geen aanvraag meer in te dienen voor een laadpunt. Door naar het gebruik van de bestaande palen te kijken, weet de gemeente of de laadpaal te vaak bezet is.

Als dat zo is moet er dus dichtbij een extra laadpaal komen. Daarnaast wil de gemeente veel laadplekken in parkeergarages zodat het minder plekken op straat kost en krijgt elke wijk een apart laadpalenplan dat van tevoren met bewoners is besproken.

En ook de gemeente Haarlem heeft gisteren besloten dat zijn aanpak gaat veranderen. De aanvraag gaat vanaf nu sneller en bezwaren kunnen pas ingediend worden na het plaatsen van de paal.

2030: 1,8 miljoen laadpalen in Nederland

Wie een elektrische auto heeft en die niet kan opladen op eigen terrein of op zijn werk is aangewezen op een openbare of semi-openbare laadpaal. Van de palen op eigen terrein is niet bekend hoeveel het er zijn. Openbaar staan er in Nederland ruim 20.000 laadpalen op straat. Semi-openbare laadpalen vind je bijvoorbeeld bij benzinestations, in parkeergarages of in de buurt van supermarkten of restaurants. In Nederland zijn dat er nu bijna 16.000. Van beide is de bedoeling dat ze flink toenemen. In 2030 moeten er 1,8 miljoen laadpalen zijn. 1,1 miljoen van die palen zijn dan semi- of helemaal openbaar.

Bron • RTL Z