Binnenland

Wie gaat betalen voor de spullen die in de Noordzee drijven?

Pepijn Nagtzaam • 04 januari 2019 16:48 @pepijnnagtzaam

De MSC Zoe, aangemeerd in Bremerhaven. Beeld © ANP

Stoeltjes, auto-onderdelen, sandalen en flatscreens: tienduizenden kilo's aan troep spoelden de afgelopen dagen aan op de kust van de Waddeneilanden. Tientallen containers drijven nog in de Noordzee of liggen inmiddels op de bodem.

Inmiddels is duidelijk dat er zeker 277 containers van het 400 meter lange containerschip MSC Zoe zijn gevallen. Vrijwilligers, het leger, de provincies en de rederij zelf werken met man en macht om de troep enigszins opgeruimd te krijgen. Maar alle goederen die in de containers vervoerd werden, komen in ieder geval niet meer op hun bestemming aan.

De grote vraag is dan wie dat allemaal gaat betalen. Het meest simpele antwoord is: de verzekeraar. Goederen die vanuit bijvoorbeeld China naar Europa worden vervoerd, hebben namelijk vrijwel altijd een all-in prijs. Daarin zit de prijs (van het product), de verzekering en het vervoer.

Hoe verzeker je de vracht op een containerschip?

Dat gebeurt in vrijwel alle gevallen, vertelt Huib Staal van Interlloyd. Dat bedrijf werkt als schade-expert en agent voor verzekeringsmarkt Lloyds en verschillende - bijvoorbeeld - Chinese verzekeraars. "Achter alle Chinese goederen die getransporteerd worden zitten verkopers. Die sluiten een transportverzekering af bij een Chinese verzekeraar, wij zijn dan de agent in Europa", legt Staal uit.

De meeste polissen zitten inbegrepen bij de verkoopprijs. Als een Chinese verkoper 500 flatscreentelevisies aan Nederland levert, zijn die al all-risk verzekerd voor het transport. Dat geldt voor 'onzeker onheil'. Dat begrip kan uiteen lopen van vulkanische uitbarstingen, piraterij, aanvaringen met havens tot aan 'gevaren van de zee', zoals storm, hoge golven en wat de zee nog meer voor gevaar meebrengt. 

"Wanneer zo'n container op de eindbestemming komt en de deuren gaan open en er is schade, dan gaan wij erop af", zegt Staal. Een bedrijf als Interlloyd stelt dan vast hoe groot de schade is en waar die door komt, waarna de verzekeraar uitkeert.

Op zijn beurt gaat de Chinese verzekeraar dan weer naar de rederij die verantwoordelijk was voor de vracht. In dit geval is dat MSC, een grote speler in de zeevracht. Dergelijke bedrijven hebben vervolgens weer een aansprakelijkheidsverzekering die in dit soort gevallen kan worden aangesproken.

'Zo veel containers tegelijk komt zelden voor' 

Dat containers overboord vallen gebeurt regelmatig, weet Staal. "Over de hele wereld. Daar verzeker je je ook voor. Soms kom je lastig weer tegen, al raakt een schip er dan meestal maar een paar kwijt. 277 stuks is wel heel erg excessief."  

Om wat voor bedrag het in dit geval zal gaan is nog lang niet duidelijk. Het schip is zo'n 277 containers kwijtgeraakt. "Die zijn totaal verloren", zegt Staal. "Maar de waarde van de goederen verschilt enorm. Er kan voor 25.000 euro in die containers zitten, maar ook voor een half miljoen", zegt hij.

 

Schade in miljoenen

Het directe schadebedrag voor verloren goederen zou dus grofweg kunnen variëren van 6 of 7 miljoen tot een slordige 140 miljoen. "Er is simpelweg nog niets over te zeggen", weet Staal. De MSC Zoe ligt voorlopig in Bremerhaven, en zal op weg terug naar China eerst Rotterdam aandoen. Op dat moment kan een inschatting worden gemaakt van hoeveel schade er is. 

Daarnaast is er nog de schade aan het milieu; de troep die aanspoelt op de Waddeneilanden en in de Noordzee drijft. Rijkswaterstaat en Vlieland hebben de rederij aansprakelijk gesteld voor die schade. Daarnaast is er een strafrechtelijk onderzoek gestart.    

Bron • RTL Z