Binnenland

Etenswaren aangepast na nominatie voor 'meest misleidende product'

15 december 2018 19:25

Albert Heijn past twee producten aan. Beeld © ANP

Een aantal genomineerden voor het Gouden Windei 2018, de verkiezing van het 'meest misleidende' voedingsproduct, hebben hun product aangepast. Dat zegt Foodwatch, dat de verkiezing organiseert.

Albert Heijn past twee producten aan, Aldi en Vomar veranderen elk één product. Volgens Foodwatch gaat Albert Heijn op de zoete aardappelpuree vermelden dat het product (vooral) gewone aardappel bevat. 

Ook zal de supermarkt bij de Zaanse Hoeve kaasplakken de juiste portiegrootte laten zien. Nu leek het alsof er minder calorieën in zaten.

Roomboter zonder room

Aldi gaat op de Olijf bak&braad op de voorkant vermelden dat het product voor (slechts) 21 procent uit olijfolie bestaat en Vomar zal 'roomboter' uit de naam halen van hun Roomboter rozijnenbollen, waarin slechts 0,3 procent roomboter zit.

De verkiezing is negen jaar geleden door Foodwatch in het leven geroepen als protest tegen 'marketingleugens' en claims die op verpakkingen staan, maar niet worden waargemaakt. Later deze maand wordt de winnaar van de verkiezing bekend.

Bron • RTL Nieuws / ANP