Binnenland

FNV bezorgd om werkdruk thuiszorg: volgepropte roosters en geen pauzes

Diane de Clerck • 09 november 2018 18:40

Een thuiszorgmedewerker, die niet in het verhaal voorkomt, aan het werk. Beeld © archiefbeeld ANP

Geen tijd voor een pauze en racen van klant naar klant. Dat is de dagelijkse praktijk voor werknemers in de thuiszorg. Uit onderzoek van de FNV blijkt dat de roosters zo volgepropt worden, dat meer dan helft van het personeel niet toekomt aan de verplichte pauze. En er zijn nog meer overtredingen.

Volgens de wet heeft iedereen na 5,5 uur werken recht op een onbetaalde lunchpauze van 30 minuten. Maar de helft zegt hier geen tijd voor te hebben. "Het is niet haalbaar. We werken dan ook veel in eigen tijd", aldus thuiszorgmedewerker Sieta.

De FNV ondervroeg meer dan 2000 werknemers in de thuiszorg, wijkzorg en verzorgingshuizen. Dat 52 procent geen tijd heeft voor de lunchpauze komt vooral door de hoge werkdruk of het gebrek aan toezicht op de afdeling in verzorgingshuizen waardoor personeel niet weg kan.

Ook koffiepauze schiet er bij in 

Aan de, eveneens verplichte, betaalde thee of koffiepauze van 14 minuten per dienst, zegt maar liefst 80 procent van de thuiszorgmedewerkers nooit toe te komen. Vaak is die pauze ook niet ingeroosterd. In de instellingen is de koffiepauze beter geregeld, maar ook daar schiet die er bij 4 van de 10 medewerkers bij in.

De FNV noemt de resultaten van het onderzoek pijnlijk, omdat de sector kampt met grote personeelstekorten. "Als je een aantrekkelijke werkgever wilt worden moet je goed voor je personeel zorgen. Dan moet je op zijn minst de cao naleven", zegt Maureen van der Pligt van de FNV.

Reistijden vaak niet vergoed

De pauzes zijn niet het enige punt waar thuiszorginstellingen cao-afspraken ontduiken. Zo vergoeden lang niet alle bedrijven de reistijd tussen cliënten. 

"Reizen van cliënt naar cliënt is werktijd, dat staat glashelder in de cao", stelt Van der Pligt. "Maar wij krijgen zo vaak signalen dat instellingen niet uitbetalen." De FNV overweegt om hiervoor een meldpunt op te zetten.

'Signalen niet bekend'

Branche-organisatie Actiz kent de signalen over de pauzes of niet uitbetaalde reistijd niet. "In de cao zijn goede, heldere afspraken gemaakt. Als die niet nageleefd worden, dan is er wellicht sprake van een misverstand en dat moet hersteld worden",  zegt bestuurslid Gerard Schoep. 

Hij wijst er wel op dat de krappe planning ook het gevolg is van de tariefstructuur in de zorg. "Dat gebeurt nu vooral op basis van zorguren. In de tarieven moet ook ruimte zijn voor fatsoenlijke vergoedingen."

Min-uren ingekort op salaris

Een andere overtreding die de FNV met grote regelmaat tegenkomt is het opbouwen van zogeheten min-uren. Als een cliënt bijvoorbeeld niet thuis is, of als er minder cliënten op een route zijn, krijgt de medewerken daarvoor min-uren. Die niet gewerkte uren moeten later dan worden ingehaald of worden uiteindelijk gekort op het salaris.

Van der Pligt: "Werknemers moeten één maand van te voren hun rooster krijgen. Vanaf dat moment moeten alle uren worden uitbetaald. Als de cliënt onverhoopt niet thuis is, en dat kan door een bezoek aan een arts of door vakantie, daar mag de werknemer natuurlijk nooit de dupe van worden. Maar dat gebeurt dus wel."

Bron • RTL Z