Binnenland

Binnenvaart worstelt nog met laag water: topdrukte en hogere kosten

29 oktober 2018 13:11

Het waterpeil in de Rijn bij Lobith is binnen een paar dagen flink gestegen Beeld © ANP

De binnenvaart blijft last houden van de lage waterstand. Schepen kunnen soms maar een kwart van hun normale lading meenemen en voor bedrijven die hun goederen over water vervoeren lopen de kosten op.

Het is topdrukte bij ThyssenKrupp Veerhaven in Brielle. Vanuit deze rederij worden dagelijks tienduizenden tonnen aan erts en kolen naar de fabriek in Duitsland vervoerd. Het bedrijf is één van velen die last hebben van het lage water in de rivieren.

Een medewerker laat weten dat het bedrijf momenteel alles op alles zet om goederen in Duisburg te krijgen, zodat de productie in de staalfabrieken daar door kan gaan. Tijd voor een gesprek is er niet.

'Voorraden op peil houden een uitdaging'

"Die lage waterstand is echt vervelend voor heel veel bedrijven", zegt Robert Kasteel, directeur van de binnenvaartorganisatie Centraal Bureau voor de Rijn-en Binnenvaart (CBRB). Volgens hem is varen op sommige delen van de Rijn al bijna niet meer mogelijk. En waar wel gevaren kan worden, kunnen minder goederen mee.

Dat betekent meer schepen laten varen en alternatieven zoeken via het spoor en via de weg. Daar zit wel een 'maar' aan, want er moet wel voldoende capaciteit zijn. Extra schepen zijn ook niet zomaar voorhanden, contracten worden vaak lang van tevoren opgesteld. 

En, zo zegt Kasteel, 'een container verplaatst je nog wel makkelijk van schip naar trein, maar dat wordt lastiger voor kolen, granen, erts of olie'. "Voor een bedrijf als ThyssenKrupp Veerhaven in Brielle is het hierdoor een enorme uitdaging om de voorraad bij fabrieken op peil te houden."

Laag water bij Arnhem. Beeld © ANP

380 miljoen euro extra kosten

Dan zijn er ook nog de hogere kosten. Want een bedrijf dat goederen of grondstoffen van A naar B wil vervoeren en opeens ander vervoer moet regelen, is meer geld kwijt. Ondernemersvereniging Evofenedex rekende deze extra kosten uit op verzoek van BNR en komt op een geschat bedrag uit van 380 miljoen euro.

Woordvoerder Ellen Timmer zegt dat vervoer over weg of spoor ook niet zomaar een alternatief is. "Die ruimte is er soms helemaal niet en de transportsector kampt zelf al met een tekort aan vrachtwagenchauffeurs."

Hopen op regen

Volgens haar kunnen sommige schepen nog maar een kwart vervoeren van de normale capaciteit. Door het lage water mogen schepen niet te zwaar zijn beladen (waardoor ze lager in het water komen te liggen) en ze kunnen bovendien niet meer zo hard.

"Het lage water loopt dus aardig in de papieren. Sommige bedrijven vervoeren alleen nog het meest noodzakelijke", aldus Timmer. Die extra kosten zullen uiteindelijk bij afnemers en consumenten terecht komen, denkt zij.

De binnenvaart en de verladers kunnen weinig anders doen dan afwachten, zegt Timmer. "Hopelijk gaat het snel voldoende regenen zodat het water in de rivieren weer stijgt." Kasteel van het CBRB: "De vraag die nu vooral speelt: is die droogte tijdelijk of structureel?" Want in dat laatste geval wacht de sector nog wel een uitdaging, zegt hij.

Bron • RTL Z