Binnenland

Kort geding tegen minister vanwege verbod stint

03 oktober 2018 13:14

Een stint. Beeld © RTL Nieuws

Stint overweegt minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) voor de rechter te slepen vanwege het besluit om de elektrische bolderkar te verbieden. Volgens Stint is het ingrijpende besluit van maandag ongefundeerd. Kinderdagverblijf ’t Kindergaartje in Almere wacht dit niet af en is al een rechtszaak begonnen.

"Ik kan de kinderen nu niet meer vervoeren. Ze kunnen zo niet meer sporten, niet meer naar school. Ik zit echt met mijn handen in het haar", zegt Michelle van Zundert van ’t Kindergaartje. Ze vindt dat 'de overheid' vervanging voor de stints had moeten regelen. "Het besluit moet niet ten koste gaan van de kinderen. Waarom is er niets anders geregeld voor de gedupeerden? Ik heb er twee dagen niet van geslapen." 

Zwemmen niet mogelijk

Advocaat Werner van Bentem van het kinderdagverblijf: "Mijn cliënte moet nu op een andere manier uiting gaan geven aan de verplichtingen van haar bedrijf. Niet alleen qua vervoer. Maar ook qua de overige planning van de kinderdagverblijf. Dit gaat namelijk ook problemen opleveren. Zo is zwemmen bijvoorbeeld nu ook niet meer mogelijk", zegt hij tegen RTL Nieuws.

Experts over techniek stint: 'Hij remt niet en kan zelfs op hol slaan'

Stints mogen de weg niet meer op in Nederland. Ze kunnen op hol slaan en de rem is niet krachtig genoeg. Maar hoe kan het dan dat de stint in 2011 nog werd goedgekeurd? Onderzoeker Peter Coppes laat zien wat de problemen zijn met de stint.

De advocaat vervolgt: "Het is ook voor de ouders van de betrokken kinderen lastig. Want die zijn indirect slachtoffer. Verder lijdt het bedrijf van mijn cliënte schade. Of de minister heeft gelijk, of de producent heeft gelijk. Als de minister gelijk heeft, dan had de stint nooit op straat mogen komen."

De advocaat zegt dat het kinderdagverblijf de schade zal verhalen op de minister of op de producent van het bedrijf.

Stint zelf is ervan overtuigd dat het gelijk heeft en heeft het ministerie en de ILT al mondeling laten weten een 'voorlopige voorziening' aan te vragen, een kort geding, om het verbod op de stint aan te vechten. Verwacht wordt dat dit begin volgende week dient.

De directeur van het bedrijf, Edwin Renzen, zegt nog wel te hopen dat het kan worden opgelost door te praten. "We willen dit in goed overleg doen door in dialoog te gaan. Maar we moeten dit nog aanvragen bij het ministerie. Pas als die weg niet mogelijk blijkt, kijken we naar andere manieren zoals een gang naar de rechter", zegt hij.

Gevaarlijke situaties

Renzen liet gisteren doorschemeren het niet eens te zijn met de analyse van de ILT.

Die kwam maandag met een 'feitenrelaas', waarin werd gezegd dat er bij de stint problemen kunnen ontstaan door stroomuitval, door problemen bij de gashendel en met de handrem. Daardoor zouden gevaarlijke situaties kunnen ontstaan.

'Ondeugdelijk onderzoek'

Stint bestrijdt die conclusies. Volgens Stint heeft de ILT ondeugdelijk onderzoek geleverd, en zijn sommige testen niet of niet grondig uitgevoerd.

Bovendien betwijfelt Stint of minister Van Nieuwenhuizen alle feiten - waaronder de weerlegging van de beschuldigingen door het bedrijf - wel kende toen zij haar ingrijpende besluit nam.

Onderzoek niet vrijgegeven

Niet duidelijk is of Stint alle onderliggende informatie al heeft gekregen van de inspectie of het ministerie. Tot dusver zijn stukken - zoals het onderzoek van de ILT - en testen van het NFI niet openbaar gemaakt. Ook een onderzoek van een bedrijf dat de stint gebruikt voor goederenvervoer en dat op dezelfde problemen zou duiden, is niet vrijgegeven. 

Dat geldt ook voor een proces-verbaal van een recent incident in Amsterdam, dat is opgenomen in het 'feitenrelaas' van de ILT. Daarbij zou een stint pas tot stilstand zijn gekomen na het verwijderen van de sleutel uit het contact. De politie Amsterdam zegt het incident niet te kennen en verwijst naar de ILT.

Heen en weer verwijzen

De ILT zegt dat er afgelopen zaterdag een incident is gemeld, en verwijst door naar de politie-Oost-Brabant, die onderzoek doet naar het ongeval in Oss.

De politie Oost-Brabant verwijst naar het ILT en zegt niet te kunnen reageren 'op incidenten met stints omdat wij niet afzonderlijk op dit voertuig registreren'.

Hoe veilig is een stint en hoe werkt zo'n wagen?

De opmars van de stint in de kinderopvang voltrok zich de afgelopen jaren heel geruisloos. Hoe veilig is zo'n ding eigenlijk?

Bron • RTL Nieuws