Binnenland

'ProRail: Amsterdamse Noord-Zuidlijn via spoor naar Schiphol'

27 augustus 2016 11:58

Beeld © ANP

Als het aan ProRail ligt is het helemaal niet nodig om voor het eventueel doortrekken van de Noordzuidlijn in Amsterdam naar Schiphol een apart spoor aan te leggen. Dat kan volgens hem ook prima via de nieuwe sporen die daar nu liggen.

Dat zegt president-directeur Pier Eringa van ProRail in een interview in de Volkskrant. Tussen Amsterdam Zuid en Schiphol wordt het aantal sporen verdubbeld tot vier. Volgens Eringa kunnen over die rails niet alleen treinen rijden, maar ook metro's en light rail-voertuigen (zoals een sneltram) rijden.

Dat zou technisch gesproken kunnen en is qua capaciteit ook ruimte, zegt Pieringa.

Nu station Zuid nog eindpunt

Al jaren wordt er gepleit voor het doortrekken van de Amsterdamse metrolijn, de Noord-Zuidlijn, naar Schiphol. Als de lijn gaat rijden, waarschijnlijk in 2018, dan is station Amsterdam Zuid nog het eindpunt. 

Het Amsterdamse bedrijfsleven pleit voor het verlengen van de Noord-Zuidlijn naar Schiphol. Daarbij zou er ook een station in het relatief nieuwe kantorengebied in Amsterdam zuidwest (Rieker Business Park) moeten komen.

Ook Schiphol zelf is groot voorstander van het laten doorrijden van de metrolijn. Schiphol-directeur baalt van de vele treinen naar Schiphol die uitvallen. Daarbij kan de capaciteit van het station Schiphol niet worden vergroot.

'Aantal opties wordt bekeken'

De bereikbaarheid van Schiphol is heel belangrijk net als die van Amsterdam, zegt een woordvoerder van de gemeente Amsterdam desgevraagd.

Er wordt nu een aantal opties bekeken voor het eventueel verlengen van de Noord-Zuidlijn. Deze zal op 22 juli 2018 gaan rijden, tot station Zuid. De bedoeling is dat er elke vijf minuten een metro rijdt.

Rond het eind van het jaar wordt er een besluit genomen over de bereikbaarheid van Schiphol, aldus de woordvoerder. Dat zou betekenen dat er wordt besloten om een optie verder uit te werken.

'Oren naar verbetering bereikbaarheid Schiphol'

Schiphol zegt desgevraagd een voorstander te zijn van een betere bereikbaarheid van Schiphol. ''We hebben al vaker geopperd de Noord-Zuidlijn door te trekken. Elk idee dat de bereikbaarheid verbetert, daar hebben we zeker oren naar''.

NS: altijd voor zoveel mogelijk OV

De Nederlandse Spoorwegen geven aan 'altijd voor zoveel mogelijk openbaar vervoer' te zijn. Maar de NS kan nu nog geen commentaar geven. 

Je zou het natuurlijk ook kunnen omdraaien en treinen via metrotunnels laten rijden, precies andersom als het idee van ProRail dus. Maar NS geeft aan dat dat technisch ingewikkeld ligt en niet zomaar mogelijk is.

'Trein op metrospoor is lastig'

Vincent Wever van OV Magazine beaamt dat het niet makkelijk is om treinen te laten rijden op metrospoor. Zo zijn treinen vaak groter, terwijl de Amsterdamse metro een zogeheten derde rail heeft voor de stroomvoorziening. Treinen hebben bovenleiding.

Het heeft dan minder voeten in de aarde om langs een relatief klein stukje treinspoor een derde rail te bouwen, zodat metro's op het spoor dat bestemd is voor treinen te laten rijden, geeft hij aan.

'Noord-Zuidlijn wordt drukste spoor'

Verder wordt de Noord-Zuidlijn het drukste stukje spoor in Nederland. Mocht een trein die op langere trajecten rijdt vertraging hebben, dan zou dat meteen consequenties hebben voor het stukje in Amsterdam, in het geval het mogelijk zou zijn om treinen op het metrotraject meteen onder het Amsterdamse centrum te laten rijden.

NS heeft alleenrecht op rijden op hoofdrailnet

Een bezwaar tegen het laten rijden van metro's op een stuk spoor naar Schiphol is volgens Wever dat de NS tot 2025 het alleenrecht heeft om te rijden op het hoofdrailnet. ''De NS verdient waarschijnlijk goud geld op de lijn van Schiphol naar Amsterdam'', aldus Wever.

Hij vraagt zich af of de NS staat te springen om concurrentie. Volgens hem is het een publiek geheim dat de NS niet gecharmeerd is van de plannen voor een apart metrospoor naar Schiphol. Maar als de NS akkoord zou gaan, dan is het plan van ProRail volgens hem 'best realistisch'.

Bron • RTL Z