Binnenland

Dieselauto's in Nederland onderzocht: helft faalt bij uitstoottest

Paul le Clercq • 14 oktober 2016 15:33 @Paul_le_Clercq

Beeld ©

Auto's stoten (veel) meer vieze stoffen uit dan ze mogen. Bij de helft van de door de RDW onderzochte auto's is sprake van afwijkende emissiewaarden. De RDW gaat uitzoeken hoe dat kan. Het ligt in ieder geval niet aan sjoemelsoftware, zoals Volkswagen die in zijn auto's stopte.

Nadat bleek dat Volkswagen de boel belazerde met zijn sjoemelsoftware voor diesels besloot de RDW in Nederland een aantal modellen nader onder de loep nemen. In totaal testte de RDW dertig dieselauto's van acht verschillende merken op de testbaan in Lelystad. Bij zestien werd een te hoge uitstoot gemeten, zonder dat de RDW daar een goede verklaring voor vond. 

Deze modellen hebben onverklaarbaar hoge uitslagen

Het gaat om de Jeep Wrangler Unlimited Van (twee keer), Jeep Grand Cherokee Van, Hyundai I40, Kia CEE D, Kia Optima, Volvo XC90 (twee keer), Chevrolet Aveo, Suzuki SX4, Opel Mokka (twee keer), Chevrolet Orlando, Chevrolet Cruze, Kia Sorrento en Suzuki Vitara.

Bij de veertien andere geteste modellen vond de RDW geen onverklaarbare uitslagen. Het gaat om de Suzuki Swift, Volvo V50, Volvo V40 (drie keer), Volvo Cross Country, Isuzu  D-Max, Chevrolet Captiva, Hyundai H-1, Hyundai IX20, Isuzu D-max, Kia Venga en Opel Antara.

De RDW heeft alleen deze auto's getest, en niet bijvoorbeeld de meest populaire, omdat de organisatie alleen de modellen kan hertesten, waarvoor ze eerst zelf een emissiecertificaat heeft afgegeven. Andere auto's kunnen alleen ge(her)test worden door RDW-collega's in het buitenland. 

Rollerbanktest

Het is mogelijk dat de onderzochte auto's een hogere uitstoot hebben om de motor te beschermen, zegt RDW. In dat geval mag de uitstoot afwijken van wat fabrikanten opgeven. Toch wil de RDW nu aanvullende gegevens verzamelen met een rollerbanktest. Fabrikanten moeten daarna bewijzen dat het afwijkende emissiegedrag onder de toegestane uitzonderingen valt. 

Het is in ieder geval duidelijk dat autoproducenten hard moeten werken om de emissie van auto's omlaag te brengen, concludeert de RDW.

Testen op de weg in plaats van laboratorium

RDW heeft inmiddels een eigen testprotocol ontwikkeld. Uit tests blijkt dat dit protocol een goede indicatie is voor de uitstoot van auto's. Bij die test wordt de emissie van auto's op de openbare weg onderzocht in plaats van een laboratorium.

Op de weg wordt meer de werkelijkheid benaderd: de temperatuur is niet per se ideaal en het waait wel eens, in tegenstelling tot een laboratorium. De extra praktijktest wordt in 2017 in heel Europa verplicht. 

Meer op rtlz.nl:

Bron • RTL Z