Binnenland

Machinisten vrezen vervanging door robots

Loek Essers • 30 maart 2017 17:28 @loekessers

Dit kunnen robots ook, denkt ProRail. Beeld © ANP

Nog voor het eind van het jaar gaat ProRail zelfrijdende treinen testen in Nederland. Dit tot groot chagrijn van machinisten, die vrezen voor hun baan.

Vanochtend maakte de spoorbeheerder bekend te geautomatiseerd personenvervoer te gaan testen.

Met robotbesturing kunnen er bijvoorbeeld meer treinen rijden op hetzelfde spoor. Ook zou het kunnen zorgen voor meer veiligheid en kunnen vertragingen die worden veroorzaakt door mensen worden voorkomen.

ProRail wil graag blijven innoveren op het spoor, maar de aankondiging valt niet goed bij de machinisten van FNV Spoor, die ook verbaasd zijn dat de spoorbeheerder het nieuws brengt.

Goede afspraken over robotisering

"Waarom niet de vervoerders zelf, zoals NS of Arriva. We zijn niet tegen innovatie, maar eisen volledige betrokkenheid en goede sociale afspraken voordat robotisering op het spoor wordt toegelaten", zegt een woordvoerder van de bond.

Vervoerder Arriva begrijpt dat de machinisten bang zijn dat hun baan verdwijnt. "Maar zover is het nog lang niet. De machinist verdwijnt niet, maar de functie wordt anders ingevuld'', zegt een woordvoerster.

"We kunnen onze ogen niet sluiten voor de technische ontwikkelingen die er zijn en komen op dit gebied. Arriva heeft zich op dit gebied in de afgelopen jaren onderscheiden van de concurrentie en zal dit blijven doen", zegt ze.

Ook NS probeert te sussen

Ook volgens de NS gaat het nog wel even duren voordat er zo veel geautomatiseerde treinen rijden dat de rol van de machinist verdwijnt.

"Ons beeld is dat de invoering nog niet zo dichtbij is als sommige mensen denken. De ontwikkelingen, ook in het buitenland, volgen we uiteraard. Als dit ingevoerd wordt, dan in overleg met collega’s en de medezeggenschap'", zegt een woordvoerster.

In het begin zullen de tests volgens ProRail nog erg klein zijn, als alles goed gaat kan er worden uitgebreid.  

Waarschijnlijk zal er eerst alleen met een locomotief gereden worden. Als dat dan goed gaat, kunnen er bijvoorbeeld wagons aan gehangen worden. Waar dat precies moet gaan gebeuren is nog onduidelijk, maar de provincie Groningen heeft volgens ProRail al grote interesse getoond.

Bron • RTL Z / ANP / Loek Essers