Binnenland

'Schiphol mag niet groeien voordat veiligheid is verbeterd'

06 april 2017 10:00

Beeld ©

Vanaf Schiphol wordt steeds meer gevlogen, en dat heeft grote gevolgen voor de veiligheid. Daar schort nogal wat aan op de luchthaven, en totdat de risico's zijn aangepakt en er rigoureuze maatregelen zijn genomen, zou Schiphol niet mogen groeien.

Dat zegt de Onderzoeksraad voor de Veiligheid in een rapport over de veiligheidsincidenten op Schiphol. Aanleiding voor het onderzoek waren diverse incidenten op de belangrijkste luchthaven van het land, zoals bijna-botsingen tussen vliegtuigen. De raad benadrukt wel dar er geen aanwijzingen zijn dat de luchthaven op dit moment onveilig is.

Incidenten op de grond

Er is vooral gekeken naar incidenten met vliegtuigen op de start- en landingsbanen terwijl er een ander voertuig reed, de zogenoemde 'runway incursion'. Dat wordt als een ernstig incident beschouwd. Ook is het opstijgen vanaf een niet vrijgegeven baan onderzocht, en zijn technische problemen onder de loep genomen.

Uit onderzoek blijkt dat een aantal incidenten, zoals de runway incursion, blijft terugkeren.

Kruisende start- en landingsbanen

Een belangrijk kwetsbaar punt is de start- en landingsbanen die elkaar in het verlengde kruisen. Dat vormt een risico wanneer een landend vliegtuig een doorstart moet maken en daarbij het vliegpad van een opstijgend toestel kruist.

Ook moet op een aantal plekken start- en landingsbanen worden overgestoken om van het platform naar de terminals te komen. Daardoor zijn er risico's op botsingen. 

 

Voortouw nemen

De Raad constateert dat verdere groei niet veilig kan worden opgevangen met kleine aanpassingen. De raad vindt dat de overheid besluiten moet nemen over de toekomst van de luchtvaart in Nederland en de mogelijkheden en beperkingen van groei van Schiphol.

Aanleiding voor het onderzoek zijn deze incidenten:

  • Mei 2015: Een Airbus A320 wil landen op de Zwanenburgbaan, maar moet een doorstart maken. Tegelijk wil een Embraer 190 opstijgen vanaf de Kaagbaan. Dat betekent dat ze zouden 'samenkomen'. Het doorstartende toestel maakt een bocht naar rechts, het opstijgende toestel vliegt naar links. Daardoor ontwijken ze elkaar. De minimale afstand bedraagt 100 meter. Het onderzoek naar het incident loopt nog.
  • Juni 2015: Een Airbus A320 krijgt toestemming om te starten van de Aalsmeerbaan. Die is kort ervoor geïnspecteerd en goedgekeurd, maar nog niet vrijgegeven. De start wordt niet afgebroken.
  • Augustus 2015: een Airbus gaat landen, terwijl een ander toestel opstijgt op dezelfde baan.
  • Januari 2014: Een Boeing 737 krijgt toestemming om op te stijgen van de Kaagbaan, maar er staat nog een auto van de vogelwacht op de startbaan. De verkeersleiding had die over het hoofd gezien. De vogelwacht hoort de toestemming en waarschuwt de verkeersleiding, die meteen ingrijpt.
  • April 2014: Aanrijding met vliegtuigtrap.
  • November 2012: Te weinig afstand tussen twee vliegtuigen. 
  • Juni 2012: Maar liefst negen vliegtuigen stijgen op vanaf de Aalsmeerbaan, terwijl die nog niet is vrijgegeven. De luchtverkeersleiding had niet opgemerkt dat de baan niet beschikbaar was. Dat wordt pas ontdekt wanneer een tiende vliegtuig naar de baan rijdt.

Bron • RTL Nieuws