Binnenland

KLM wil schadevergoeding van Schiphol voor vertragingen tijdens meivakantie

27 juni 2017 19:29

Beeld © ANP

KLM heeft een claim ingediend bij Schiphol vanwege schade die ze hebben geleden door drukte op de luchthaven tijdens de afgelopen meivakantie. Dat zegt een woordvoerder van KLM. Het gaat mogelijk om 'ettelijke miljoenen'.

Door de drukte in de meivakantie hebben tientallen passagiers van KLM hun vluchten gemist. Zij moesten worden omgeboekt en hun bagage moest van boord worden gehaald.

In andere gevallen hebben vliegtuigen gewacht op reizigers die niet op tijd bij de gate konden zijn. Die vertragingen leidden weer tot nieuwe verstoringen. Ook is de klantwaardering voor KLM door de problemen op Schiphol gedaald.

Miljoenen?

Eerder sprak de luchtvaartmaatschappij over 'ettelijke miljoenen' euro's schade. KLM wil nu niet ingaan op de hoogte van de claim. Ze willen verder alleen kwijt dat Schiphol op de hoogte is gesteld van de claim.

KLM klaagt al langer over de infrastructuur van Schiphol, die niet bestand zou zijn tegen de groei van de passagiersstromen. Topman Pieter Elbers vreesde voor de drukte in de zomervakantie en drong in mei aan op structurele oplossingen.

ZIE OOK: Chaos en lange wachtrijen: Schiphol heeft 't vooral aan zichzelf te wijten

Schiphol erkende eerder al dat de zaken in de meivakantie niet zijn gelopen zoals had gemoeten en kondigde maatregelen aan. Er werden onder meer extra doorgangen geopend bij de veiligheidscontroles.

Voorrang zonder trolley

Deze week werd ook bekend dat passagiers die zonder rolkoffers reizen, maar alleen een kleine tas als handbagage hebben, voorrang krijgen bij de controles. Wie zonder handbagage reist, mag aansluiten in de 'no-trolley-wachtrij', waar het hopelijk een stuk sneller opschiet. 

In de drukke zomermaanden worden opnieuw lange wachtrijen verwacht op Schiphol. 

Meer op rtlnieuws.nl:

Bron • RTL Nieuws / ANP