Algemeen

Zo krijg je geld terug bij een vertraagde vlucht

27 juni 2016 11:00

Beeld ©

Vliegtuigpassagiers die vertraging hebben door een mankement aan een vliegtuig moeten worden gecompenseerd. Vertragingen van tot twee jaar geleden kunnen passagiers nog geld opleveren. Maar hoe doe je dat?

Voorheen werden zulke verzoeken afgewezen. De wettelijke compensatie kan oplopen tot 600 euro. Het gaat daarbij om vertragingen langer dan drie uur door een mankement aan het vliegtuig.

De hoogte van het bedrag van compensatie hangt af van de duur van de vertraging en de afstand van de vlucht. 

  • Tot 1500 km gevlogen en meer dan drie uur vertraging: 250 euro vergoeding. 
  • 1500 tot 3500 km gevlogen en meer dan drie uur vertraging: 400 euro vergoeding. 
  • Meer dan 3500 km gevlogen en tussen de drie en vier uur vertraging: 300 euro vergoeding
  • Meer dan 3500 km gevlogen en meer dan vier uur vertraging: 600 euro euro vergoeding

Als je bent vertraagd, moet je het volgende doen:

  • Vraag de luchtvaartmaatschappij om de precieze reden voor de vertraging.
  • Bewaar vervolgens zoveel mogelijk informatie. Denk daarbij aan zaken als: hoe ben je geïnformeerd, de reden en de duur van de vertraging, wanneer er wat gebeurde, instapkaarten en boekingsgegevens en bonnetjes.
  • Belangrijk: omdat het Europese richtlijnen zijn, moet je zijn vertrokken vanaf een Europese luchthaven of zijn aangekomen op een Europese luchthaven. Je hebt rechten in de landen die behoren tot de Europese Unie, maar ook in IJsland, Noorwegen en Zwitserland.
  • Dien een claim altijd in bij de vliegtuigmaatschappij waarmee je hebt gevlogen. Ook als je je reis hebt geboekt bij een reisbureau of een touroperator. Je kunt dat vrijwel altijd doen via de website van de maatschappij.
  • Als je claim wordt afgewezen door de luchtvaartmaatschappij, kun je een klacht indienen bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Controleer eerst of er al onderzoek is gedaan door de ILT naar je vlucht.
  • Ook kan je naar de rechter om een civiele procedure te beginnen.
  • Als de ILT of de rechter de klacht gegrond vindt, dan laten ze dat aan de luchtvaartmaatschappij weten. Maatschappijen gaan dan meestal over tot uitbetaling.

Meer op rtlnieuws.nl:
Vertraagde vliegtuigpassagiers kunnen alsnog 600 euro krijgen

Bron • RTL Nieuws