Algemeen

Uitbreiding Schiphol: veiligheid een issue, herrie omwonenden niet

27 april 2018 18:46

Topdrukte op luchthaven Schiphol. Beeld © ANP

Schiphol wil graag uitbreiden, alleen liggen de plannen daarvoor onder vuur. Veilig groeien kan alleen als de overlast voor omwonenden toeneemt, en die zitten daar niet op te wachten. Ondertussen is er geen reiziger die omwille van die omwonenden zijn vliegreis wil annuleren, blijkt uit een peiling van DVJ Insights in opdracht van RTL Nieuws.

Van de ondervraagden ​vindt 49 procent het goed als Schiphol kan uitbreiden. Daar tegenover staat 38 procent die twijfelt, omdat er aan die uitbreiding ook minder goede kanten zitten, zoals geluidsoverlast voor de omwonenden en zorgen, stress en gezondheidsklachten van omwonenden.

Joop Vuijk kan hierover meepraten. Hij woont al 45 jaar in Aalsmeer, recht onder de vliegroute in de sloopzone waar ook zijn bedrijf staat. Dat betekent dat zijn woning in de toekomst letterlijk moet wijken voor de vliegtuigen. "Het is te gevaarlijk, er bestaat een kans dat hier een vliegtuig neerstort", zegt hij zelf nuchter.

Groei versus veiligheid

Toen hij er net kwam wonen, vlogen per jaar 150.000 vliegtuigen van en naar Schiphol. Vorig jaar kwam het aantal vliegbewegingen uit op 496.747. Hiermee zit Schiphol bijna aan het maximaal toegestane aantal vliegbewegingen per jaar.

Om de overlast rond Schiphol te beperken, is afgesproken dat er tot en met 2020 niet meer dan 500.000 vliegtuigen per jaar mogen landen en vertrekken. In de discussie rondom de groei van de luchthaven wordt gekeken of dit plafond niet omhoog kan. 

Zie ook: Onderzoeksraad: te weinig oog voor veiligheid bij groeiplannen Schiphol

Maar, zo waarschuwde de Onderzoeksraad voor de Veiligheid deze week nogmaals, hierbij wordt onvoldoende rekening gehouden met de gevolgen van de groeiplannen voor de veiligheid. Ook piloten maken zich druk om de vliegveiligheid, omdat 'alles kriskras door elkaar vliegt' op de nu al complexe luchthaven.

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) deed een technische analyse, waarover de NOS berichtte. Hieruit blijkt dat Schiphol in de nabije toekomst maximaal 540.000 vluchten per jaar aankan. De luchthaven zelf wil groeien naar 600.000 vliegbewegingen. Topman Jos Nijhuis zei hier vorig jaar over: "Schiphol op slot, betekent Nederland op slot doen."

Miniatuurvoorbeeld

Joop Vuijk woont al 45 jaar in Aalsmeer op de vliegroute van Schiphol.

Uit de peiling van DVJ Insights in opdracht van RTL Nieuws blijkt dat de belangrijkste reden voor uitbreiding voor 72 procent van de ondervraagden het stimuleren van de economie is. Een groot Schiphol trekt immers grote bedrijven aan en zorgt voor banen. Een andere, minder vaak genoemde reden, is dat uitbreiding belangrijk is voor het imago van Nederland.

Ook omwonende Vuijk, die zelf amper gevlogen heeft in zijn leven, snapt dat economische groei belangrijk is, maar niet ten koste van alles. "Wij zitten met de gevolgen van al die mensen die maar met een vliegtuig een stedentripje gaan doen. Waarom kunnen die mensen niet met de trein?" Aan groei moet hij niet denken. "Als het erger wordt, moeten we weg."

Speciale belasting

Eén van de ondervraagden vraagt zich ook af waarom vliegen zo goedkoop moet zijn. En ander suggereert dat vliegen duurder gemaakt moet worden via een speciale belasting. "De opbrengst kan dan weer gebruikt worden om huizen beter te isoleren."   

Overigens zou maar twaalf procent ervoor kiezen om zelf minder te vliegen als dat de uitbreiding van Schiphol tegen zou gaan. Tachtig procent zou in plaats daarvan via een andere luchthaven vliegen.
Er zijn plannen om de uitbreiding van Schiphol op te vangen door vakantievluchten te verplaatsen naar Lelystad. Dit zou pas in 2023 gebeuren en stuit nu al op hevig verzet. Omwonenden van Schiphol verzetten zich ook tegen elke vorm van uitbreiding zolang eerdere beloftes niet worden nagekomen.

Bron • RTL Z