Algemeen

Vliegen kan groener dankzij synthetische kerosine

28 maart 2018 20:26

(Archieffoto) Beeld © ANP

Vliegtuigen kunnen een stuk groener vliegen dan ze nu doen. De luchtvaart sector kan zijn reputatie als grote vervuiler kwijtraken door te vliegen op synthetische kerosine in plaats van de ouderwetse kerosine. En daar moeten Nederlandse partijen bij gaan helpen.

De synthetische kerosine is het enige duurzame alternatief voor de vervuilende kerosine die nu gebruikt wordt, zegt een groep samenwerkende organisaties, onder wie Shell, Tata Steel, Tennet en KLM.

Het consortium presenteerde vandaag de duurzame kerosine die wat hen betreft de beste oplossing is om de luchtvaart minder vervuilend te maken. Door vliegtuigen op de synthetische kerosine te laten vliegen, kunnen de eerste stappen gezet worden naar een klimaatneutrale luchtvaart, zegt het consortium. 

Vloeibare batterij

De synthetische kerosine werkt eigenlijk als een soort vloeibare batterij. Om het goedje te produceren is veel elektriciteit nodig die gevangen wordt in vloeistof. En daar is water en CO2 voor nodig.

Die CO2 wordt afgevangen bij de staalfabriek van Tata Steel in IJmuiden en kan via een pijpleiding naar een nog te bouwen fabriek worden geleid. Daar wordt dan uiteindelijk de duurzame kerosine gemaakt.

Het consortium schat dat CO2 die wordt uitgestoten bij Tata Steel voldoende is om bijna de helft van de vliegtuigen op Schiphol te voorzien van de benodigde synthetische kerosine.

Meest serieuze optie

"Dit is de meest serieuze optie voor de luchtvaart", zegt Joris Melkert, docent luchtvaarttechniek aan de TUDelft. Maar de prijs van dit alternatief moet nog wel omlaag om ook interessant te zijn voor de maatschappijen. "Want het is nu nog zes keer duurder dan gewone kerosine", aldus Melkert.

Hij ziet een mooi rol weggelegd voor Nederland. "We hebben in Nederland alles in huis om dit door te ontwikkelen. Van de technici tot aan de raffinaderijen. Het zou mooi zijn als Nederland voorop gaat lopen", zegt Melkert.

Bron • RTL Z