Van onze partner ABN AMRO Insights Live

ABN AMRO Insights Live

‘Geen kind gebruikt Facebook meer’

‘Geen kind gebruikt Facebook meer’

Dag 5: TMT, Zakelijke Dienstverlening & Leisure - Ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten (The Next Web) over de toekomst van de mediasector. “Je moet altijd klaarstaan voor de volgende hype.”

Als ondernemer is aanpassen en veranderen de enige manier om te overleven, weet serie-ondernemer Boris Veldhuijzen van Zanten Zeker in de mediasector. Zijn bedrijf The Next Web, van de gelijknamige techconferentie en nieuwsblog, staat er middenin. Zijn team is 24 uur per dag bezig met het brengen van nieuws over de nieuwste technogietrends. ABN AMRO nodigde Veldhuijzen van Zanten daarom te komen spreken op Insights Live.

Spannend en revolutionair
"De meesten van ons hebben een 'fight or flight'-reactie bij veranderingen”, zegt Veldhuijzen van Zanten in een interview met ABN AMRO. Hij haalt de Amerikaanse schrijver Douglas Adams aan die beschreef hoe dat werkt. Hij zei: 'Alles wat uitgevonden wordt voor je geboorte, vind je normaal en is een natuurlijk onderdeel van de wereld waarin je leeft. Alles wat uitgevonden wordt tussen je vijftiende en je vijfendertigste is nieuw, spannend en revolutionair − en waarschijnlijk kun je er je werk van maken. Alles wat uitgevonden wordt na je vijfendertigste ervaar je als een bedreiging voor de natuurlijke orde.'

Journalistiek instrument
“Over nieuwe technologie denk je altijd na gebaseerd op je eigen ervaring. Ook als bedrijf. Sommige mensen kunnen dat ontstijgen. Zo ontmoette ik laatst een Engelse journalist die 750 journalisten in India traint om journalistiek te bedrijven met hun smartphone en social media, waaronder Instagram en Snapchat. Je kunt social media niet wegzetten als 'speelgoed voor de jeugd'. Het is óók een journalistiek instrument. Bij iedere nieuw medium moet je denken: hoe past het bij de doelen die ik wil bereiken? En laat daarbij vooral je eerdere ervaring niet in de weg staan van vooruitgang.”

Grote olifanten
Over de toekomst van de mediasector is Veldhuijzen van Zanten zowel optimistisch als realistisch. “Er is geen enkele garantie dat over tien jaar Google, Apple en Facebook nog bestaan. Ze zijn nu succesvol, maar juist die grote olifanten struikelen het eerst. Yahoo, AltaVista, MySpace waren vijftien jaar geleden de iconen en bestaan niet meer. Nu voorspellen hoe de markt er over een jaar uitziet is erg moeilijk. Het is lastig voor te stellen dat Facebook over drie jaar niet meer zou bestaan, maar kijk naar de eerste voortekenen: er is geen kind meer dat Facebook gebruikt.

Hij concludeert: “Verandering is de enige constante, en die gaat steeds sneller. Daarom moet je eigenlijk altijd klaarstaan om mee te gaan met de volgende hype. Kijk goed naar je eigen kinderen, wat doen zij met hun telefoon? Mijn tips om de toekomst mee in te gaan: blijf vooruitkijken en leer jezelf om open te staan of neem mensen aan die dat kunnen.”

Boris Veldhuijzen van Zanten spreekt deze week op Insights Live, het evenement voor zakelijke klanten van ABN AMRO met als thema ‘The Future is Now’. Blijf altijd op de hoogte van de laatste ontwikkelingen via insights.abnamro.nl. 

Van onze partner ABN AMRO Insights Live