Van KvK De Groei Challenge

De Groei Challenge

De Groei Challenge: ondernemen alsof je leven ervan afhangt

De Groei Challenge: ondernemen alsof je leven ervan afhangt

In het ondernemersprogramma De Groei Challenge gaan drie ambitieuze ondernemers de onderlinge strijd aan. Ze krijgen drie maanden om onder begeleiding van een deskundige jury te laten zien wie het snelst kan groeien.

In deze aflevering ontvangt juryvoorzitter Ruud Hendriks de drie deelnemende ondernemerskoppels in zijn Startup Bootcamp voor een masterclass. Hij opent de bijeenkomst met hoopvolle woorden: “Het mooie is dat bijna iedereen kan gaan ondernemen. Dankzij internet is ondernemen geliberaliseerd.”

Hendriks benadrukt het belang van het stellen van een helder doel. Hij waarschuwt ook voor de onvermijdelijke tegenslagen en de moed die je dan moet hebben om door te zetten en optimistisch te blijven. Hendriks wijst in zijn masterclass ook op het belang van het vergaren van kennis en het uitwisselen van ervaringen met andere ondernemers. “Hoe hebben andere ondernemers stappen gezet? Ook bijvoorbeeld voor kennis en contacten kun je aankloppen bij de Kamer van Koophandel.”

Affectie

Hierna gaan Martin en Irene van Luscious Loaf, Bas en Hania de Boer van Bas Boer Noten & Zuidvruchten en Sammy en Pebbles van de Frietboutique opnieuw een challenge aan. Dit keer  draait het om de vraag: hoe gaan jullie laten zien dat jullie de winnaar moeten worden van De groei Challenge? De finalisten gaan een groeiplan maken en presenteren dit aan Ruud.

Maar eerst volgt een uitgebreide persoonlijkheidstest. Confronterend, want Hendriks zweert erbij en stelt dat hij pas met iemand in zee gaat als deze test is gedaan en goed uitvalt. Hendriks vertelt de deelnemers hun persoonlijke uitkomsten. Zo scoort Pebbles buitengewoon hoog op het gebied van affectie. Ruud: ”Jij geeft echt om mensen!”

Daarentegen heeft Pebbles heel weinig met boekhouding en andere regelzaken. Sammy’s hart ligt hier ook niet echt, wat de beide dames tot de conclusie brengt dat ze dit soort zaken maar het beste kunnen gaan uitbesteden.

Fan

Martin en Irene van Luscious Loaf zijn ondertussen bezig met het maken van een businessplan voor hun bedrijf wat ze later gaan presenteren aan Ruud. Waar willen ze met hun bedrijf over een jaar staan? Ze onderzoeken verschillende opties waaronder nieuwe concepten maar ook nieuwe afzetpunten, zoals een grote koffieketen.

Ook Bas en Hania de Boer van Bas Boer Noten & Zuidvruchten stortten zich op een stappenplan waarin ze hun beoogde groeiambitie uit de doeken doen. Hania benoemt het brengen van ‘eenheid’ in het bedrijf als een belangrijke doelstelling. Bas zegt tegen Ruud dat hij online ‘driehonderd procent’ wil groeien. Om dat te bereiken stelt Bas dat mensen geen klanten maar ‘fan’ moeten worden van zijn bedrijf.

Loslaten en delegeren

Ruud confronteert ook Martin en Irene met de uitslag van de persoonlijkheidstest. Een van de uitgangspunten van Martin om mee te doen met De Groei Challenge is de moeite die hij heeft met het loslaten en delegeren van zijn werkzaamheden. Ruud windt er geen doekjes om: “Ik zeg het even heel plat: hier staat dat je enigszins egoïstisch in het leven staat.”

Maar de positieve kant van het verhaal is de balans in hun samenwerking. Martin’s partner Irene vult juist heel veel kanten aan die Martin mist. Zij werkt gestructureerd en zorgt voor de achterkant van de zaak. Ruud adviseert het stel om elkaar meer te vertrouwen en los te laten. De taken kunnen beter goed verdeeld worden waarbij Martin zich volledig op de creativiteit van het product stort en Irene de verkoop regelt.

Winnaar?

Ook Bas en Hania krijgen de uitslag van de persoonlijkheidstest. Bas scoort op alle punten hoog. Hij geeft veel om mensen, veel om zijn product en heeft veel energie. Hania’s score, zo licht Ruud toe, komt overeen met die van haar partner Bas, met het verschil dat ze iets lager scoort over de hele linie. Dat is niet slecht, integendeel: het zorgt er juist voor dat ze de ideale sidekick is.

Tot slot presenteren de drie finalisten ieder hun stappenplan. Ze presenteren  aan Ruud hoe ze concreet willen gaan opschalen. Samen met presentator Rens de Jong kijken de ondernemers terug op een reeks inspannende dagen. Maar het hoogtepunt moet nog komen. Want het einde van De Groei Challenge is bijna in zicht: de finale komt er aan. Wie wordt de winnaar van De Groei Challenge 2016? Volgende week weten we meer.

Alle afleveringen terugzien? Kijk hier naar De Groei Challenge.

Wie meer wil weten over ondernemerschap en vragen over ondernemen heeft, gaat direct naar www.kvk.nl 

Van KvK De Groei Challenge