patrick_van_der_pijl.png

Patrick van der Pijl

@patrickpijl

Patrick van der Pijl is CEO van Business Models Inc en auteur van het boek 'Design A Better Business'. Hij schrijft voor RTL Z over businessmodelinnovatie en design thinking.

Opinie

Blokker ligt op sterven. Wanneer komt de euthanasie?

Met het overlijden van Jaap Blokker in 2011 is eigenlijk ook een einde gekomen aan de winkel Blokker. Een bedrijf van ruim honderd jaar oud ligt binnenkort waarschijnlijk op de begraafplaats tussen V&D, DA drogisterij, Miss Etam, Schoenenreus, Mexx en Free Record Shop.

De enige vraag is: wanneer? Wat is het toch met deze bedrijven? Is het de schuld van de economie? Is het de schuld van het weer? Is het de schuld van inkoop? Of zien de bestuurders iets over het hoofd?

Jaap Blokker wás Blokker. Hij leidde het bedrijf op zijn ondernemersgevoel. En dat ging jarenlang heel goed. Blokker kreeg hulp van het motortje van de Nederlandse economie: de bevolkingsgroei. Daarnaast was de concurrentie overzichtelijk: winkels zaten allemaal in dezelfde winkelstraat.

Jaap bouwde zijn imperium uit van 43 winkels in 1975 naar 800. Slim en handig inkopen en alles in de winkel leggen, dat was het spel. Dat gold niet alleen voor Blokker, maar ook voor anderen. Zo lang het goed ging met de economie, ging het ook met Blokker goed.

Het tij keerde in 2009. Groei was niet langer vanzelfsprekend. Ook bij Blokker holde de omzet achteruit. Het bedrijf draaide verlies. En Jaap geloofde niet zo in het internet. Na zijn dood in 2011 kwam er ook nog gedoe in de familie.

Jaaps opvolger kwam in een eeuwenoud bedrijf terecht dat niet vooruit keek, maar met de troep van gisteren bezig was. De informatievoorziening was hopeloos. Men had geen idee wat er allemaal aan wie werd verkocht.

Geen probleem. Ze haalden nog een aantal trucs uit. Ze huurden een celebrity in die de omzet kon vergroten. Dat werkte immers ook bij Nespresso. Ze ontwierpen een nieuw logo, de oranje punt stond voor online. En ze richtten de winkels opnieuw in. Dat zou vast en zeker nieuwe klanten aantrekken.

Maar het is te laat.

De ziekte van Blokker is een bekend fenomeen in 'oude' (familie)bedrijven. De bedrijven spelen het spel uit de vorige eeuw, toen groei nog vanzelfsprekend was. Ze richtten zich niet op de klant - die kwam toch wel - maar op het efficiënt runnen van de business vanuit het hoofdkantoor. Plannen schrijven voor drie tot vijf jaar. Inkoop bepaalde wat er in de schappen lag, want die wist wat goed werd verkocht.

Volgens Lilian Vos, voormalig inkoopdirecteur bij V&D, kwamen vrouwen massaal naar de winkel om de laatste mode te kopen. Want V&D kocht immers de beste spullen in. Maar zo kun je het spel al lang niet meer spelen. Bedrijven uit de vorige eeuw zijn niet ontworpen voor deze tijd. Zij hebben geen adequate informatievoorziening en dus geen idee wat de klant eigenlijk wil.

Kijk naar de website van Blokker. Op Google staat: 'Blokker, heeeeeel veel voordeel'. Zodra je de website opent, zie je alleen maar afgeprijsde artikelen en korting. Dit spel is over en uit voor Blokker.

Toch is er misschien nog een kleine kans. Misschien. Als Blokker de nieuwe spelregels gaat begrijpen en omarmen. Stel dat het bedrijf helemaal opnieuw begint. Als startup. Een nieuw retailbedrijf voor huishoudelijke artikelen, zonder de erfenis van het oude Blokker.

We beginnen met een punt op de horizon. Waarom moet er eigenlijk een Blokker bestaan? Wat is de 'why' voor Blokker, waardoor de consument het hogere doel gaat begrijpen en het merk gaat omarmen? Wat draagt Blokker bij aan het gezinsgeluk? Aan een circulaire economie?

En hoe wordt het spel gespeeld, als in het aanbod geconcurreerd wordt met Albert Heijn XL, Hema, Coolblue, Bol.com en Amazon? Wat is de Hemaworst, waardoor het merk relevant blijft en klanten dagelijks naar Blokker toe komen? Wat is het probleem dat kan worden opgelost voor de klant, anders dan de prijs? Er zal een compleet nieuwe Blokker ontstaan met veel minder filialen, een unieke propositie, een groot online aanbod en zonder korting.

Kom op Blokker! Misschien kun je een competitie uitschrijven om nieuwe ideeën op te doen en een complete herstart maken. Het kan nog. Geef het voorbeeld, nu het nog niet te laat is. Ook voor Bruna.

Meer van Patrick van der Pijl

Meer opinie