Ondernemers

Duurste winkel van Nederland: koop hier je jas voor een ton

Puck Scheres • 17 februari 2017 05:58 @PuckScheres

Duurste winkel van Nederland: koop hier je jas voor een ton
Nezir Yozgat en Racho Bajadjan, de oprichters van Karmaloog Beeld © RTL Z

Hoe krijgen twee jonge ondernemers het voor elkaar om jasjes van een ton te verkopen? Vandaag is de officiële opening van Karmaloog. 'De meest dure en exclusieve' kledingboetiek van Nederland.

Nezir Yozgat en Racho Bajadjan zijn pas 26 jaar, maar het blijken geboren ondernemers. Ze leerden elkaar zeven jaar geleden kennen op het ROC in Apeldoorn, omdat ze beiden nog één vak moesten halen voor hun havodiploma.

Beiden hadden één droom: het meest exclusieve en dure kledingmerk van de wereld worden. Zonder enige kennis van modezaken, maar met een hoop bravoure en doorzettingsvermogen is het hen gelukt. Vanavond is de grand opening van Karmaloog in de Amsterdamse P.C. Hooftstraat.

Artikel gaat door onder de video.

Ze begonnen met het ontwerpen van T-shirts in pizzadozen, die ze vervolgens verkochten in Amsterdam aan bekende voetballers. Ze reden rond in een auto van 200 euro en hadden nog geen tientje op hun betaalrekening staan. Ze zetten door, hadden een duidelijke visie en het succes smaakte naar meer.

Maatwerk

Met hun zuurverdiende centen, veel netwerken en beroemde mensen ontmoeten vonden ze een investeerder die geloofde in hun droom. Ze kregen een startkapitaal om een kledingmerk te beginnen dat zich onderscheidt op het gebied van luxe, exclusiviteit en beleving.

Bij designermerken als Louis Vuitton of Gucci koopt iedereen dezelfde tas of schoenen. Je kunt je niet meer onderscheiden. Karmaloog levert maatwerk in de mooiste leersoorten als krokodil, python en kalfsleer. Nezir Yozgat zegt: ''We verkopen geen gebakken lucht; bij ons staat kwaliteit en service op nummer één.''

Zijn compagnon vult aan: ''We gaan voor de beste afwerking en kwaliteit. Onze klantenkring weet wat luxe is. Ze hebben alles al in hun leven. Wij bieden ze iets bijzonders, iets dat ze nog niet hebben. Bij ons kun je je eigen jas, jurk of schoenen samenstellen. Je kiest je eigen leersoort, kleur, voering en rits.'' Niets is te gek. Als je robijnen op je schoenen wilt, geen probleem. We kennen geen limiet'', zegt Racho Bajadjan.

Schoenen van 38.000 euro

Je moet hiervoor wel diep in de buidel tasten. Een paar glimmende krokodillenleren schoenen kosten een slordige 38.000 euro. Als verpakking geen saaie, witte kartonnen doos, maar een luxe houten kist om je dierbare stappers in te bewaren. En alles is zélf ontworpen en handgemaakt door vakmensen in Italië. Bovendien bezit je schoenen die niemand anders op de wereld heeft, met je naam gegraveerd in een 18 karaats gouden plaatje in de hak.   

Onder hun clientèle: een prins uit Dubai, actrice Lindsay Lohan en bekende voetballers als Mario Balotelli. Maar niet alleen de rich & famous kunnen terecht in hun Amsterdamse flagshipstore. ''Niet iedereen kan zich een jas van een ton veroorloven. We willen iets moois bieden voor mensen die hard werken.'' Wie zich wil verwennen kan vanaf 380 euro terecht voor een paar handgemaakte kalfsleren sneakers.


Exclusieve pumps, prijs op aanvraag. Beeld: RTL Z

Mond-tot-mondreclame

De lefgozers maken lange dagen en gaan er voor 1000 procent voor. In de beginperiode brachten ze hun kleding persoonlijk naar de klant. Ze vlogen naar Dubai en sliepen in goedkope hotels, alles om de koper tevreden te stellen en zijn of haar wensen te vervullen. En die service en mond-tot-mondreclame betaalt zich nu uit.

Met hun brutale aanpak waarbij ze sterren lieten poseren in hun opvallende kleding hebben ze  een netwerk opgebouwd onder voetballers, vechtsporters, dj’s en rijke Russen en sjeiks. Ze weten feilloos wat hun fans willen: exclusiviteit en niet opgaan in de massa. Met hun 'one of a kind' kleding bieden ze een statussymbool dat klanten zelfvertrouwen geeft.  

'Failliet gaan is een keuze'

De kledingbranche heeft het zwaar. Afgelopen jaar gingen tal van bekende kledingketens failliet, maar de heren openen doodleuk een pand in de duurste winkelstraat van Nederland. Ze zeggen: ''Failliet gaan is een keuze. We zitten in een ander segment dan V&D, maar die hebben te veel achterover geleund. Ze hebben te weinig gedaan aan innovatie: wat willen je klanten en je moet blijven actie voeren en je klanten verrassen. Wij bouwen ons merk met kleine stapjes op.''

Inmiddels werken er 16 mensen en heeft het duo al hun geld geïnvesteerd in de winkel en de nieuwe collectie. ''We denken nu al aan het openen van een tweede filiaal. Al hebben we er nu echt de centen niet voor'', zegt Racho Bajadjan lachend. ''Maar we kijken wél vooruit.''

Bekijk hier de winkel in 360 graden:

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen