Ondernemers

Delftse ingenieurs brengen inktloze printer op de markt

Saskia van Huijgevoort • 11 januari 2017 13:27 @Saskia_vanH

Delftse ingenieurs brengen inktloze printer op de markt
Beeld © Inkless

Waarom klungelen we eigenlijk met cartridges als je zwarte tekst ook kunt branden met speciale lasers in papier, dachten de twee oprichters van Inkless. Ze werkten jarenlang aan technologie om zonder inkt te kunnen printen en willen daar binnen twee tot drie jaar de consumentenmarkt mee veroveren.

Door papier te verhitten naar hoge temperaturen, krijg je koolstof, vergelijkbaar met de koolstof die wordt gebruikt in potloden. Het verschil is dat in de Inkless printer het koolstof ín het papier ontstaat.  

Het proces is wel lastiger dan het gebruik van een potlood. Papier is heel dun, waardoor je er al snel doorheen brandt met een laser. Arnaud van der Veen, mede-oprichter van Inkless en zijn compagnon werken al sinds 2013 aan de technologie.

Weten hoe dat eruit ziet? Bright TV ging eerder bij Inkless langs:

'Als je eerst met printerfabrikanten praat, ontmoedigen ze je'

Dat ontwikkelen ging onder de radar om mogelijke kapers op de kust te slim af te zijn en de printindustrie niet wakker te schudden. "We wilden eerst onze technologie in relatieve rust ontwikkelen", zegt Van der Veen.

Het uiteindelijke doel: de printers net zo snel en kwalitatief net zo goed maken als de huidige varianten. Daar slaagden ze vorig jaar najaar in. De techniek werd vastgelegd in patenten om te voorkomen dat de concurrent ermee aan de haal ging."Toen alles rond was, hebben we onze printer gepresenteerd", vertelt hij.

Nieuwe bedrijven die een marktverstorende technologie bedenken, kunnen in de ontwikkelingsfase en daarna op weerstand stuiten. De bestaande giganten zien het niet altijd zitten om hun verdienmodel, zoals cartridges, zomaar op te geven. Daniel Ek, de oprichter van Spotify, had bijvoorbeeld grote moeite om in het begin platenmaatschappijen aan boord te krijgen.

Om tafel met printerfabrikanten

Inkless kwam in november met de printer en technologie naar buiten en zoekt samenwerkingspartners om de printers te ontwikkelen. Of Van der Veen bang was dat ze in het begin zouden tegenwerken, wil hij niet zeggen. "Ze zijn geïnteresseerd", zegt hij. Komende tijd gaat Inkless opnieuw om tafel met printerfabrikanten voor tweede gesprekken. Vakmedia lijken vooral nieuwsgierig.

Daarmee zouden ze geleerd kunnen hebben van eerdere cases, waar een nieuwkomer de markt overhoop gooide en bestaande bedrijven te laat insprongen. In de foto-industrie weigerden sommige bedrijven bijvoorbeeld om over te stappen naar digitale fotocamera’s. Het bekendste slachtoffer daarvan is Kodak, dat afgelopen jaar bijna failliet ging.  

'Binnen een jaar voor bedrijven beschikbaar'

Momenteel zoekt Inkless drie printerfabrikanten om zowel voor consumenten als de industrie printers te kunnen ontwikkelen. Doordat de nieuwe printtechniek geen cartridges meer nodig heeft, zijn de printers interessant voor talloze branches. Zo vervagen kassabonnetjes niet meer en hebben verpakkingsproducenten geen zwarte inkt meer nodig.

"Helaas wordt technologie altijd eerst gelanceerd in industriële markten. Dat was bijvoorbeeld ook het geval bij computers en gaat hier niet anders zijn", zegt Van der Veen.

Volgens hem zijn de consumentenprinters binnen twee tot drie jaar in de winkel verkrijgbaar. "De industrie, verpakkingen voorop, hoeft minder lang te wachten: als alles goed verloopt, kunnen die volgend jaar al een printer aanschaffen."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen