Bedrijven

Twee miljoen euro voor online leerplatform Studytube

Martijn Vervest • 20 maart 2017 17:32 @martijnvervest

Twee miljoen euro voor online leerplatform Studytube
Beeld © ANP / RTLZ

Met de derde mega-investering binnen drie jaar lijkt er voorlopig geen eind te komen aan het succes van online studieplatform Studytube. Sterker nog, de ambitie van het bedrijf is met de investeringen meegegroeid. Ze willen de allergrootste worden. "Over vijf jaar moeten we in Nederland marktleider zijn", zegt directeur Homam Karimi.

Studytube biedt een platform dat voor bedrijven en instellingen de interne opleidingen van medewerkers faciliteert. Op het platform bieden 500 opleiders hun diensten aan. "Dan kun je denken aan klassikale trainingen door NCOI, maar er zit ook een cursus tussen die is samengesteld door Maarten van der Weijden (Olympisch en wereldkampioen openwaterzwemmen, red.)", legt Karimi uit. Op dit moment maken ruim 100 bedrijven gebruik van het platform. Dat komt neer op zo'n 200.000 werknemers.

De eerste grote investering ontving Studytube in 2013. Toen werd er een half miljoen euro in het platform gestoken. Twee jaar later volgde een kapitaalinjectie van 1 miljoen dollar. Nu komt daar nog eens 2 miljoen euro bij. "Dat is een duidelijke stijgende lijn, een teken dat we goed bezig zijn", concludeert Karimi.

Groeimarkt

Dat online leren een groeimarkt is, blijkt wel uit het aantal mensen dat zich aanmeldt voor zelfstudies. Op class-central.com, wereldwijd de grootste aanbieder van online zelfstudies, groeide het aantal studenten tussen 2014 en 2016 met bijna 100 miljoen. Daarnaast steeg het aantal cursus-aanbieders van 400 in 2015 tot ruim 700 in 2016.

Ook bedrijven zetten massaal in op online bijscholing, maar hebben vaak moeite om dit efficiënt in te voeren binnen de organisatie. Op de zakelijke markt schieten aanbieders van online cursussen als paddenstoelen uit de grond.  "Het leeraanbod binnen de organisaties is te versplinterd en de keuze is gewoon te groot", aldus Karimi.

Studytube moet het centrale punt worden waar alles samenkomt. Moordende concurrentie verwacht Karimi niet: "Ons platform biedt als een van de weinige een totaalpakket aan, met alle tools in een platform."

Onderwijs

Het bedrijf richt zich nu exclusief op de zakelijke markt, zoals consultancybureaus en banken. Studytube begon als aanbieder van trainingen op maat voor rechtenstudenten. Daar schoot de onderwijsinstelling in te kort, vonden de de oprichters. Dat werd een succes, maar een echte revolutie in de onderwijswereld bracht het niet teweeg. "De ambitie om het onderwijssysteem van binnenuit te veranderen hebben we laten varen", aldus Karimi.

De samenwerking met hogescholen en universiteiten is nu alleen gericht op het opleiden van medewerkers. Karimi ziet dat de oorspronkelijke doelstelling van zijn bedrijf toch deels wordt verwezenlijkt. "Als een docent via ons een online opleiding volgt, wordt hij of zij zich wel bewust van de mogelijkheid om op een andere manier kennis over te brengen. Dat wordt dan toegepast binnen de eigen lessen."

Groot, groter, grootst

De nieuwe kapitaalinjectie is vooral bedoeld om nog meer partijen aan het platform te binden. "We zullen vooral investeren in onze sales- en marketingafdeling, daar valt nog een grote slag te maken", aldus Karimi.

Uiteindelijk wil Studytube met het platform ook de grens over, maar die stap laat nog even op zich wachten. "Het gaat alleen in Nederland om een markt van 3,5 miljard euro, dus daar valt nog veel eer te behalen", stelt Karimi. "Over een jaar gaan we onze pijlen richten op het buitenland."

Bron • RTL Z

Gerelateerde artikelen