Bedrijven

NRC verlaat Blendle: 'Een supergrote teleurstelling'

Coen van de Ven • 07 maart 2017 22:22 @CoenvdVen

NRC verlaat Blendle: 'Een supergrote teleurstelling'
Mede-oprichter Alexander Klöpping (L) van Blendle. Beeld © ANP

NRC heeft besloten zich terug te trekken uit Blendle. De dienst werkte juist jarenlang aan het verzamelen van belangrijke journalistieke titels. De oprichters van Blendle zijn teleurgesteld, maar wijzigen hun strategie niet.

"NRC heeft besloten om vanaf 1 april uit Blendle te stappen. Dat is niet prettig voor NRC, niet prettig voor Blendle én niet prettig voor de lezer", zijn de eerste woorden in een brief die NRC-hoofdredacteur Peter Vandermeersch vanmiddag online zette.

Hoewel de krant sympathie zegt te hebben voor de startup, vreest ze dat blijven meedoen met Blendle niet goed is voor 'de journalistiek'.

Blendle Premium

De angst voor Blendle spitst zich toe op een nieuw product dat de online kiosk in januari dit jaar lanceerde: Blendle Premium. Een abonnementsdienst waarmee voor 9,99 euro per maand een selectie artikelen kan worden gelezen die is samengesteld uit meer dan 120 verschillende titels.

Nu Blendle zelf ook een abonnementsdienst start, wordt Blendle volgens de hoofdredacteur in plaats van een elektronische kiosk zelf een uitgever. En daarmee een concurrent, die voor een paar euro minder content verkoopt van diverse media.

"En hier komt de aap uit de mouw", schrijft Vandermeersch. Volgens de hoofdredacteur tast het de financiële basis van zijn organisatie aan. NRC zag met een online betaalmuur juist dat het aantal lezers en de leestijd op de eigen website toenam.

Concurrentie

Volgens Blendle-oprichter Alexander Klöpping is de angst dat zijn kiosk de op haar aangesloten media uiteindelijk zal kannibaliseren, al vanaf het begin aanwezig. "Wat wij doen is juist de krant niet overbodig maken. Wij zijn ook niet verantwoordelijk voor dalende abonneecijfers", bezweert Klöpping. "Wij compenseren die juist. Wij bedienen mensen die geen abonnement hebben en dat ook niet gaan nemen."

Het is de eerste keer dat een medium zich afkeert van de online kiosk. In de oprichtingsjaren moesten oprichters Marten Blankesteijn en Klöpping een voor een alle belangrijke media overtuigen. NRC bleek toen al een moeilijk over te halen krant zijn. Door de jaren heen heeft NRC zich ook kritisch uitgelaten over het medium.

Strategiewijziging? 

Toch blijft het een constant gevecht om de belangen van aangesloten media en de ambitieuze online kiosk allebei te waarborgen. Eerdere plannen voor een 'all-you-can-eat'-model als Spotify, vonden geen doorgang. "Dat snappen we ook. Ik wil ook wel voor tien euro onbeperkt gaan shoppen in de Albert Heijn maar dat kan ook niet", zegt Klöpping. Juist Blendle Premium had een compromis moeten zijn.

Overigens is het een product waar NRC vanaf het begin niet bij was aangesloten. Volgens Klöpping zijn Blendle-lezers op dat moment massaal Volkskrant en andere kranten gaan lezen. "Dat is goed nieuws voor de andere kranten, maar ik vind het oprecht jammer dat sommige Blendle-gebruikers nu misschien niet doorhebben wat ze missen."

Een strategiewijziging hoeven we niet te verwachten van de online kiosk. "NRC is internationaal gezien de enige die zich heeft teruggetrokken. We hebben van geen enkel ander medium gehoord dat ze willen vertrekken."

Harde kritiek

De brief van Vandermeersch bevat overigens ook zware kritiek voor een bedrijf dat streeft vernieuwend te zijn. Volgens de hoofdredacteur draagt Blendle te weinig bij aan 'onze ambitie om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden'. Hij schrijft dat de online journalistiek van NRC tegenwoordig verrijkt wordt met video's, links en verwijzingen naar andere artikelen. "Al die zaken ontbreken in Blendle." Ook voor alternatieve vertelvormen zoals liveblogs, interactieve graphics en quizzes is volgens Vandermeersch geen ruimte. 

Ook deze kritiek wijst Klöpping met enige verbazing in zijn stem van de hand: "Het is feitelijk onjuist. We hebben NRC herhaaldelijk gevraagd om dit soort verrijking, maar dat hebben ze nooit aangeleverd. Wij zijn juist volop aan het ontwikkelen en voegen functionaliteiten toe. Samen met een medium als Vice verspreiden we op dit moment bijvoorbeeld video's."

Het vertrek is gewoon 'een supergrote teleurstelling', zegt Klöpping. "Het is een prachtige krant. Ik begrijp deze beslissing echt niet."

Financiële schade?

Peter Vandermeersch schrijft zelf dat Blendle een extra omzet opleverde van 200.000 euro. "Evenveel als ongeveer 400 zesdaagse papieren abonnementen op NRC Handelsblad." Volgens de hoofdredacteur is de eigen betaalmuur genoeg om dat verlies op te vangen.

Als we de cijfers van Vandermeersch volgen lijkt het erop dat Blendle – dat 30 procent krijgt van elk verkocht artikel – ongeveer 85.000 euro gaat mislopen. 

Bron • RTL Z / Coen van de Ven

Gerelateerde artikelen