Buitenland

Burgemeester Parijs wil auto's uit de stad verbannen

10 januari 2017 08:48

Burgemeester Parijs wil auto's uit de stad verbannen
Beeld © Getty

Parijse binnenstad moet autovrij worden, vindt burgemeester Anne Hidalgo. De nostalgische hang van de Fransozen naar de auto moet plaatsmaken voor fietsers, voetgangers en extra groen.

Dat zei Hidalgo in haar nieuwsjaartoespraak. Volgens haar moet de Franse hoofdstad zelf gaan bijdragen aan het Parijse Klimaatakkoord, dat eind 2015 in haar stad werd ondertekend.

Volgens de burgemeester moet het verdrag "hoop en perspectief bieden aan onze kinderen". Ze stelt daarom voor om voetgangers en fietsers ruim baan te geven terwijl de auto stilletjes aan verbannen wordt.

Smog

Dergelijke maatregelen lijken broodnodig. Eind vorig jaar sloegen experts van Airparif, een organisatie die de luchtkwaliteit meet, de noodklok: de lucht was in tien jaar tijd nog nooit zo slecht geweest. Daarop zette de stad een aantal paardenmiddelen in, zoals het tijdelijk gratis maken van openbaar vervoer en leenfietsen. Ook werden op bepaalde punten auto's met minder dan drie mensen geweigerd.


Als de luchtvervuiling op een hoogtepunt is, ligt er een dikke deken smog over de Franse hoofdstad (Foto: AFP)

In de nieuwjaarstoespraak noemt Hildalgo een aantal concrete maatregelen om het smogprobleem structureel aan te pakken. Zo moet het aantal kilometers fietspad verdubbelen en het openbaar vervoer sterk verbeterd.

Start-ups

Daarnaast moet langs de Seine een nieuwe groenstrook ontstaan waar "geademd en gewandeld kan worden" en zullen daken en muren meer beplant moeten worden.

De nieuw aangekondigde groene ambities passen in een bredere strategie van de burgemeester om van Parijs de Europese hoofdstad voor 'green finance' te maken. Eerder al droeg de stad bij aan een van de grootste start-up incubators in de wereld.

Olympische Spelen

Het draait voor Hidalgo niet alleen om het milieu. Parijs groener en makkelijker begaanbaar maken voor fietsen en voetgangers kan helpen om toekomstige werknemers aan te trekken. Daarnaast heeft de stad nog een andere droom: gastheer zijn tijdens de Olympische Spelen in 2024. Daar kunnen bovenstaande plannen wellicht ook aan bijdragen. 

Een halfjaar geleden gingen auto's ouder dan 1997 al in de ban. Vergelijkbare milieuzones werden in 2015 al in Utrecht en in 2016 in Rotterdam ingesteld, dat leidde toen tot ophef. De steden houden voet bij stuk en beloven schonere lucht.

Bron • RTL Z

 

Gerelateerde artikelen